gabby

Kategori: resor

studentresa till rhodos (part two)

Utflykt till Lindos, party selfies, 100% blått hav, fiskpeeling, utsikt & middag från La Casa, medeltidsruiner, efterätt på Alexandria, ursöt gränd, solnedgången

I augusti 2014 åkte jag och två kompisar på studentresa till Rhodos, i Grekland. Del 1 kan ni läsa här.

Att göra

Med Apollo åkte vi på utflykt till Lindos, en liten stad en timme bort (bild 1 & 4). Där fick vi en guidad tour av en engesk talande grek som berättade lite om historian om staden och templet. Utflykten kostade runt 25 euro och inträdet till templet kostade typ 5 euro. Det var en ganska gullig stad och utsikten från templet var så himla vacker. Väl värt det bara för utsikten. Lindos ligger ganska högt upp och stadens enda transportmedel är åsnor så vi gick ganska mycket den dagen.

Vi var som sagt på stranden på den mindre blåsiga sidan. Där kunde vi bada utan att ramla omkull. En solstol kostade 4 euro att hyra där per dag.

Vi var i Gamla stan ett par gånger också. Vi gick in på dagen och gick lite vilse i alla smågator och gränder. Jag rekommenderar typ att man bara går runt där, bort från shoppingen och resturangerna (när det fortfarande är ljust såklart!). Det var superfint att se hur folk verkligen bodde i medeltidshus. Jättegulligt. Och vi träffade såå mycket katter som promenerade runt.

På kvällen är Gamla stan jättemysigt. Vi åt på ett par olika resturnager, inga jättebra att rekomendera. Att sitta högt upp där man kan se hela standen tyckte jag var jättemysigt dock. Jag kommer inte ihåg namnet eller hur vi fick reda på det men vi satt oss och drack lite drinkar på en bar ovanför en väskbutik, precis vid en fontän. Vi gick uppför en supersmal trappa och kom upp till en jätteliten hemlig barbalkong. Så mysigt.

Fiskpeeling testade vi också på. Skitobehagligt men kul! Finns lite här och var. Det plus pedikyr kostade runt 15 euro.

Att festa

Vi köpte vår dricka hos en kille i en butik som hette "Systembolaget", med citationstecken. Han var ganska sliskig men vi köpte en blandad låda med ganska många flaskor Breezers för kanske 30 euro, vilket delat på 3 var helt okej. Det räckte oss i 2 veckor.

Vi festade mest på de svenska/nordiska barerna. I Rhodos kommer folk bara fram till en och vill sälja biljetter. Ett par killar från Solsidan haffade oss första dagen och vi festade där på kvällen. Solsidans bar var ganska liten. Dessutom var det lovat gratis bar, "beställ vilka drinkar ni vill". Haha att vi gick på det. Vi kom dit och i entren fick man ett plastglas. När vi räckte fram våra glas i baren (som var proppfull såklart, här gäller det att armbåga sig fram) fick vi juice med vodka i. Skitäckligt.

På bargatan finns ett fönster, jag tror det finns en bild på en älg på eller så står det bara Blåbärsshots. Omg, ääälska, de är såå obeskrivligt goda. Knacka på och vänta så får ni en shot med en liten klick grädde på (eller inte, om man nu är vegan). Det drivs av en skäggig gubbe med bikerväst som häller shottarna ur en termos. Så söt. Är man extra snäll mot han får man ibland ett klistermärke med en älg på. Det fick vi iallfall. Supereffektivt att sätta på ryggen på varandra så man ser sina kompisar när man tappat bort dem ett par timmar senare (extra effektivt när alla har på sig samma t-shirt, som på Grabbarna Grus Barrundan-eventet). Kommer inte ihåg priset, kanske några euro.

Vi festade också på Grabbarna Grus. Vi köpte biljetter till Barrundan, då man går från bar till bar och festar och någon annat event där man fick röd, gul eller grön färg målat i ansiktet baserat på vilken relationsstatus man hade haha De festerna var roligast tyckte jag. Mest för att vi gjorde dem roliga. Samma tråkiga drinkar hade de här tyvärr. Men de hade iaf sugrör. Snodde så många sugrör haha

Ett annat event vi var på var dagsfest på Love Boat. Det hade varit kul om vi hade haft dricka. Vi gick till hamnen kanske klockan 12 på dagen och åkte ut till olika delar av Rhodos och gjorde olika aktiviteter såsom åkte bananaboat och dykte efter champagne. Vi skulle också snorkla men det sket dem i. Vad de än säger, ta med dricka eller pengar. Vi hade inget så vi var genomnykra hela resan. Inte superklokt men men. Inkluderat i priset på 45 euro var en lunchmacka. De hade ingen utan ost till mig (vegan ju) så jag förhandlade mig till en champageflaska istället. Livstips! När saker går fel och du vill att de ska rättas till var självsäker! Tror du och beter du dig som om det ska gå och det är självklart, då är det det! Klart jag skulle ha champagne istället för lunch!

Att shoppa
I Rhodos finns det hur mycket turistbutiker som helst. På en vanlig gata ser det ut ungefär såhär: resturang, hotell, butik, resturang, hotell, butik och så om och om igen. I centrum finns butiker så som H&M, Zara, Sephora, Euro Store och Nike. Shoppingen i Rhodos är ganska så bra, speciellt i augusti när de har mycket rea.

Shoppingen i Gamla stan var jättebra också. Massa väskor, läder, tvålar, olivolja, skor, smycken, kläder och souvenierer överallt.

Annat att veta

* Oftast var det svårt att handla med kort. De flesta butiker och resturanger ville att man skulle betala med kontanter. Speciellt nu kan jag tänka mig att det är extra mycket så.
* Vi dricksade ungefär 10-15%. Ännu mer om vi var supernöja, vilket vi blev ganska ofta, till exempel på Tamam.
* Det är superviktigt att ta hand om sina kompisar ifall de blir för fulla, drogade, ledsna eller obekväma!! Det gäller ju alltid men speciellt när man inte vet numret till polis/ambulans och så. Vi hade tur men vi hörde så många historier om både tjejer och killar som hade blivit drogade så håll koll på era drinkar. När ni betalat för fri bar, och inte har hållt koll på er drink, släng den hellre på golvet och ta en ny än riskera att dricka den. Det gjorde jag flera gånger. Var lite subtila bara haha
* Om ni åker med ett resebolag, typ Apollo eller Ving, be dem om hjälp när saker inte stämmer eller går snett. Det kanske inte hjälper er direkt men det hjälper kanske andra som ska bo där ni bodde, eller ska besöka det stället ni besökte.

Hoppas denna guiden hjälpte er som funderar på eller ska resa till Rhodos! Fråga gärna om ni undrar något mer! Ha det så himla kul! Kom ihåg att allt blir vad man gör det till! Puss!

rhodos guiden (part one)

Palmer på torget bakom hotellet, middag på Koykos, snäckor vid hamnen, utsikt från templet i Lindos, sprit handlat på "Systembolaget", drinkar på Local bar, vårt favorit lunchställe Salt & Sugar, power walk i staden, solnedgången på stranden vid hotellet

Efter studenten förra året ville jag och mina kompisar Elin & Emelie åka på en studentresa tillsammans. Vi satt hemma under våren och planerade att tågluffa i Europa tills vi till slut bestämde oss för att bara gå in på Resia och säga hej, vi vill festa och sola. Och så blev det. Vi bokade och ett halvår senare åkte vi 3 timmar ner till Rhodos i Grekland i två veckor i början på augusti 2014.

Att bo & bada

Vi bodde mitt i Rhodos Town, väldigt nära udden, på ett superlitet hotell 30 meter från havet på den blåsiga sidan, och kanske 100 meter från bargatan. Mitt i smeten alltså. Jag är så glad att vi bodde så centralt, det hade varit tråkigt och jobbigt annars att ta sig in varje dag/kväll.

Riviera Hotel hette vårat hotell. Jag hatade hotellet när vi bodde där och vi blev ganska så taskigt behandlade (ingen AC i 2 veckor till exempel, otrevlig receptionist), men baserat på vad man hörde om andra hotell var det nog egentligen ett hyfsat hotell, åtminstonde för priset vi betalade (6000 kr för flyg & hotell i två veckor med Apollo). Att bo utan AC var lite jobbigt, mest när vi skulle föna håret efter duschen eftersom vi bara hade två uttag, den ena användes för mobilerna och den andra för vår superlilla fläkt. Där vi bodde var dock på kvällen skitbra eftersom vinden då blev vår AC.

På den blåsiga sidan där vi bodde kunde man inte bada för vågorna var insane. Jag och Emelie föll på varandra sekunden efter att vi hade gått in i vattnet på den första dagen, så vi gick en 5 minuters promenad varje dag till stranden på andra sidan. Där var det hur fint som helst och inte alls svårt att hitta.

Vi var på stranden typ varje dag vilket var jättemysigt. Jag köpte färskpressad apelsinjuice av en norska vid sidan av stranden typ varje dag eftersom vi alla blev megamegasjuka efter typ dag 3, 4. Tror det började med att jag hånglade med en kille som jobbade på en bar, sen delade vi tre på vatten. Vi hostade tills vi typ inte kunde sova haha Roligt nu, inte lika kul då. Första tipset är alltså att inte hångla med de som jobbar, pga de har varit med typ alla!

Att äta

Maten i Rhodos var hyftsat billig. Kanske 50-80 kr för en middag. Jag var vegan i Rhodos vilket inte var så svårt som jag trodde det skulle vara. Det blev mycket pommes såklart, men jag åt också mycket grillade grönsaker, bröd, vitlökspasta (omg), soppa och dolmades (ris i vinblad, megagott).

Ett supergulligt ställe vi åt på med världens gulligaste lilla gubbe som servitör hette La Casa. Utsikten var superfin därifrån eftersom det var lite högre upp. Det var tradionellt grekiskt.

Vi åt även jätteofta lunch på Salt & Sugar (bild 7), ett litet ställe med fräsh mat såsom smoothies, bröd, pasta och fruktsallad. Det ligger mittemot Gran Bazaar om jag inte har helt fel, vilket är ett supermarket där vi köpte vatten och allt annat vi behövde (chips och djungelvrål typ).

Tamam var ett annat ställe vi åt på två gånger. Tamam är en familjeresturang där servitörerna är familjens tonårsdöttrar. De var hur söta som helst. De hade inte jättemycket mer än pasta för veganer, men det var fortfarande jättemysigt. De hade kö ut på gatan men vi fick ett glas vin att dricka medans vi väntade. Efter maten fick vi även gratis efterrätt (glass). Jättegulligt.

Andra ställen vi trivdes på var Sand, ett sushiställe ägt av svenskar som låg i en liten gränd, Local Bar där vi drack drinkar och fick popcorn till (??? bild 6) och Alexandra där jag åt en supergod Aglio Olio och serivörerna var jätteshyssta.

Vi gick även till McDonald's, lite längre in i centrum, några gånger. Jätteskönt som brunch när vi var bakis. Megasvalt och megafettigt haha

Mer om Rhodos (fest och shopping) kommer i del 2 snart <3

one month in Thailand (part 2)

Här kommer andra delen om min månad i Thailand december 2014. Första delen kan ni läsa här.

Jag spenderade de flesta dagarna på stranden. Jag läste Lyckan, kärleken och meningen med livet av Elizabeth Gilbert som jag hittade i farmors lilla bibliotek och grät, typ. Jag var inte lycklig, och det hade 0% med Thailand att göra. Problemet var att jag inte hade någon aning om varför jag inte var lycklig. Jag njöt tyvärr inte av den månaden alls. Jag sov dåligt och kände mig stressad, irriterad och under attack ständigt. Jag var ledsen och straffade andra och saknade Sverige och att bara vara ifred.

Jag önskar jag hade låtit de små sakerna som störde mig så mycket bara få passera mig. Vi bodde högt upp och jag både vaknade till och åt frukost till denna utsikten varje morgon. Det uppskattade jag inte nog då.

Vi våldgästade ett hotell lite grann en dag. Farmor ääälskar blommor och ett hotell hade kanske världens finaste trädgård. Alla buskar och träd var formade som djur. Hur fint (obs, det är inte Hiltons trädgård, fast vi våldgästade dem också och det var väldigt fint där inne också!)?

Alltså, att bo där det finns berg är drömmen. Det är så fint att det inte går att beskriva, tycker ni inte? Känner mig så liten när jag ser berg. Fast på ett bra sätt. Typ att jag är så liten och det är alla andra på hela jorden också så allt någon annan kan göra och uppleva och skapa kan jag också. <3

Åt såå mycket god skräpmat i Thailand haha Gick till Swensen's som i princip bara var en fancy glassbar typ 4 gånger. Åt bananpannkakor också. Så många bananpannkakor. Önskar jag kunde ha det till frukost exakt varje morgon. På ett mattorg vid den åttioåttonde gatan, soi 88, köpte jag bananpannkakor med chokladsås från ett par som gjorde pannkakorna i ett minikök som var 50% kök och 50% motorcykel.

I Thailand firar de inte jul eftersom 95% av befolkningen är buddister. Trots det var det juldekorationer överallt på hotellen och affärerna. På julafton lyssnade vi till och med på julsånger på både thai och engelska som sjöngs av barn från det lokala barnhemmet. Det var typ en av de finaste och sorgligaste händelserna i mitt liv. Jag var fortfarande så himla upptagen med med själv och hur mycket mitt liv plågade mig (ja..). Bölade genom hela den halvtimmen.

Här snapsar farfar och pappa på julafton. / Sista Thailandtipset är att när du ser friterad svamp så bara ät det! Så. Otroligt. Gott. Hon som sålde dem (i små bananbladsbåtar, så fint!) måste trott att jag inte hade käkat på väldigt länge för jag gick tillbaka och köpte mer kanske 5 gånger. Oops. / Sista bilden från Thailand är en på när farfar och pappa försöker ta en selfie. :)

Det var min resa till Thailand. Jag hade gärna åkt tillbaka men då till en annan del av landet, kanske Phuket. Jag upplevde aldrig de vackra bergstränderna, eller grottorna, eller tigrarna eller elefanterna så det ska jag uppleva nästa gång. Då ska jag också ta hand om mig själv mer, sova, äta mycket, och låta småsaker vara småsaker.

Puss på er!

one month in Thailand (part 1)

Den sista november 2014 flög jag med 5 kg handbagage i 12 timmar i en Dreamliner hela vägen ner till Thailand. Min pappa bodde där i ett halvår då och min farmor och farfar har bott i Thailand under vinterhalvåret ungefär hela min uppväxt. Jag stannade en månad, till annandagjul och bodde med min pappa i hans lilla etta i ett höghus i Hua Hin, 4 timmar utanför Bangkok.

Jag var supertrött på livet i Sverige, att skolan inte gick som jag ville, att jag höll på att bli deprimerad igen, på kylan, på allt. Jag ringde pappa och frågade om jag fick åka ner. Han sa ja, och 2 veckor innan jag åkte bokade jag min biljett på Norweigan. Sen flydde jag.

Jag hade aldrig flygit själv och bara flygit en gång innan dess sen jag var fyra. Jag var alltså livrädd. Men, fy fan vad stolt man är när man har suttit stilla i 12 timmar och sen landar på en flygplats på andra sidan jorden. Jag hade inget bagage så jag bara sprang genom flygplatsen och satte mig på en buss som pappa hade förbeställt en biljett på. 4 timmar senare var jag i Hua Hin, en blåsig kuststad där kungen av Thailand också gillar att semestera (tydligen). Lyckan att ha klarat av det liksom.

Detta var allra första kvällen i Thailand. Vi gick genom en ultramörk gränd (vilket inte rekomenderas i något annat fall), i typ 200m utan att se något tills vi fick syn på en hund. Jag var livrädd. Alla hade förvarnat mig att inte klappa eller ha någon kontakt med de hemlösa hundarna eller katterna som finns i mängder där nere. Men denna hund kom fram till oss, och ledde bokstavligt talat oss till en liten resturang som var en liten trädgård mitt i ingenstans. Vi satt i små hyddor och åt middag medan hunden sov i mitten av resturangen. Då och då gick han iväg för att hämta mer folk. Så gulligt. Resturangen hette Maria's Place eller något liknande. Är ni i Hua Hin och vill till den ligger den ca 200 m från Bangkok Hospital, i en liten svart gränd. Passera tvättautomaterna tills hunden kommer. Hur fint?

En av mina favorit dagar var när vi åkte upp till Khao Takiab och besökte Apberget. Jag hade aldrig sett vilda djur i mitt liv innan dess och det var så himla fint och ögonöppnande att se vilda apor bara leva deras liv. Och det kryllade verkligen av apor. Jag höll till och med på att gå på dem ibland. De brydde sig ju inte alls om oss, dem tyckte vi var så himla ointressanta.

Brevid Apberget ligger Khao Takiab templet, utsiktsplaster och statyyer som den ovan. Jag och pappa gick uppför ett par trappor för att kolla lite närmare på statyerna. "Ta av era skor" stod det på trapporna, vilket vi gjorde såklart. Vi tog lite bilder däruppe och njöt av utsikten och när vi skulle ner igen satt en jättesöt liten apa i slutet av trappan och tuggade lite på min ballerinasko. Den stack ju såklart men den när den såg oss komande och en annan större apa tog pappas ena sko också. Vi lyckades med hjälp av ett snällt thailändskt par att få tillbaka skorna. Jag skrattade tills jag åkte hem typ. Pappa tyckte inte det var lika kul haha Thailandstips nr 1 är alltså att inte lämna sina skor med typ tusen apor i området!

Fun fact! Statyeérna i den andra bilden är täckta av små, små lappar rent guld som de som bad köpte och sen offrade till Buddha.

En av typ tusen Buddha statyer / En molnig dag / En katt som satt i en butik

Såg för det mesta ut så här. Hade oftast linne + shorts + Ray Ban's. Hade ju bara 5 kg med mig, men det klarade jag mig ganska bra på. Hade ändå 3 par skor, plattång, massa kläder & typ 6 bikinisar. Och väldigt många kanelgifflar. Men det är en annan femma. Mer om Thailand kommer i part 2 <3

mallorca snapshots day 07

Den sjunde dagen var det dags att checka ut och lämna Mallorca. Vi la oss vid poolen och låg där tills vi blev hungriga.

Vi gick en kort, sista promenad runt området och fann denna pärla. Beach Club Bar hette den och fy vad glad jag är att vi inte åkte innan vi hittade detta.

Klockan 22.30 sa vi hejdå till Spanien och lyfte från Palmas flygplats. Det var vår vecka på Mallorca <3